Menu

e-logopedia

Zagadki nie tylko bawią, ale przyczyniają się do rozszerzania wiadomości, skłaniają do obserwacji otaczającego świata. Przyczyniają się do kształtowania prawie wszystkich operacji myślowych (analiza, synteza, porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie). Rozwijają koncentrację na materiale językowym, mowę, słownictwo, wyobraźnię.
Odgadywanie ich sprawia dzieciom wiele radości, przyjemności i satysfakcji. Miłej zabawy!!

ZAGADKI:

Już ciepły wietrzyk
Z łąki powiewa,
drobniutkie pąki
rosną na drzewach.
(wiosna)

Mleczka nie piją, myszek nie jedzą,
te bure kotki, co na drzewie siedzą.
(bazie, kotki wierzbowe)

Przysiadły na wielkim drzewie,
stare gniazdo poznały,
dzieciom na powitanie
o wiośnie klekotały.
(bociany)

Gdy się schowa za chmury,
świat się staje ponury.
A weselej na świecie,
kiedy śmieje się z góry.
(słońce)

Jaką porę roku mamy,
gdy zza morza wracają bociany?
(wiosna)

Upleciony ze słomy, z wikliny,
nosimy w nim zakupy,
owoce lub grzyby.
(koszyk)

W jajku mieszkam,
a na wiosnę mam żółty kubraczek.
Mama kura, tata kogut,
a ja to ……….
(kurczaczek)

Jakie obuwie do tego służy,
żeby nie zmoczyć nóg w kałuży?
(kalosze)

Kwitnie przy drodze
słoneczko złote,
które się zmieni
w biały puch potem.
(mlecz)

Czerwone nogi i białe piórka,
przed nim do wody
żaby dają nurka.
(bocian)


Płynie po niebie i dobrze wiesz,
że gdy jest ciemna,
może być deszcz.
(chmura)

Czerwone nogi i białe piórka,
przed nim do wody żaby dają nurka.
(bocian)

Płynie po niebie, znasz ją i wiesz,
że gdy jest ciemna, może być deszcz.
(chmura)

Zrobimy ją z desek,
ucieszy się piesek.
(buda)

Nie jest ptakiem, a ma skrzydła,
możesz nim się w podróż wybrać.
(samolot)

Gdy wkoło kręcisz tym sznurem,
nogi same skaczą w górę.
(skakanka)

Takie drzwi, jak do mieszkania,
lecz mieszkają w niej ubrania.
(szafa)

Nie smakują mu cukierki,
nie smakują lody.
Za to z apetytem wielkim
Zbiera kurz z podłogi.
(odkurzacz)

Złośliwa panienka,
w pasie bardzo cienka.
Leci, bzyczy z daleka,
każdy od niej ucieka.
(osa)

Nie pies, a warczy, nie ptak, a lata.
Chociaż bardzo ciężki - przeleci pół świata.
(samolot)

Bywa z ramą lub bez ramy,
często się w nim przeglądamy.
Ono zawsze powie szczerze,
czy wyglądasz, jak należy.
(lustro)

Historyjki obrazkowe, ciąg dalszy

Kolejna porcja zadań, które nie tylko rozwijają mowę, ale także ćwiczą spostrzegawczość, wyobraźnię, logiczne myślenie i umiejętność dostrzegania zależności przyczynowo-skutkowych.
Opowiadając wspólnie historyjkę obrazkową rozwijamy słownictwo dziecka, kształtujemy umiejętność wypowiadania się, doskonalimy konstrukcje gramatyczne.

Warto historyjkę wydrukować, pociąć na poszczególne części, wymieszać a następnie ułożyć obrazki we właściwej kolejności.
Zachęćmy dziecko, aby opowiedziało o zdarzeniach i spróbowało wymyślić tytuł historyjki. Miłej zabawy!





Historyjki obrazkowe
W kolejnym tygodniu proponuję zadania, które nie tylko rozwijają mowę, ale także ćwiczą spostrzegawczość, wyobraźnię, logiczne myślenie i umiejętność dostrzegania zależności przyczynowo-skutkowych.
Opowiadając wspólnie historyjkę obrazkową rozwijamy słownictwo dziecka, kształtujemy umiejętność wypowiadania się, doskonalimy konstrukcje gramatyczne.
Warto historyjkę wydrukować, pociąć na poszczególne części, wymieszać a następnie ułożyć obrazki we właściwej kolejności.
Zachęćmy dziecko, aby opowiedziało o zdarzeniach i spróbowało wymyślić tytuł historyjki. Miłej zabawy!





Witam serdecznie Dzieci i Rodziców!
W tym tygodniu proponuję kilka ćwiczeń, które pomogą usprawnić pamięć oraz uwagę słuchową dziecka. Oto propozycje:

Powtórz tak jak, ja!
Ten typ zadania nie wymaga użycia żadnych pomocy – wystarczy kilka minut i odrobina koncentracji. O czego zacząć? Od dwóch prostych rzeczowników. Wymów dwa słowa, które dziecko po chwili odtworzy, na przykład: AUTO, PAJAC. Jeśli to nie sprawia trudności, zwiększ ilość słów do trzech: SPODNIE, SKARPETY, KOSZULA. Jeśli wybierzecie przedmioty jednej kategorii (np. ubrania, zwierzęta, pojazdy), będą one łatwiejsze do zapamiętania, niż obiekty różnych kategorii.

Ułóż tak, jak usłyszałeś
Dziecko wybiera obrazki z rozsypanki, układając je zgodnie z usłyszaną sekwencją, na przykład: MIŚ, DRZEWO, LAMPA... Obrazki należy wcześniej przygotować (samodzielnie wykonując na karteczkach rysunki) lub można wykorzystać ilustracje, zdjęcia wycięte ze starych czasopism.

Rymowanki
Dobrym pomysłem jest rozbudzanie zainteresowania rymami, pozwalając dziecku samodzielnie wybierać słowo kończące wierszyk, dopasowując je do rymu, na przykład: LATA OSA KOŁO…. (nosa). Jeśli dziecko już samodzielnie dobierze rym, poproś je o przyłączenie się do recytacji lub samodzielne powtórzenie rymowanki. Wykorzystaj tu książeczki z wierszykami dla dzieci, wybierając proste, rymowane teksty.

Zdania do powtarzania
„Ola je zupę.” Czy powtórzenie tego zdania sprawia trudność Twojemu dziecku? Jeśli nie, możesz je rozwinąć charakteryzując zupę (jako: gorącą, smaczną, pomidorową), Olę (głodna, wesoła) lub okoliczności (w domu, w szkole, przy stole). Zdanie “Głodna Ola je ciepłą zupę” będzie trudniejszą wersją, a “Głodna Ola je gorącą zupę ogórkową w swoim przedszkolu” będzie wyzwaniem! Cała trudność polega na odpowiednim dobraniu poziomu trudności zdania do powtarzania, który będzie odpowiedni dla Twojego dziecka.

Zdania z dodawaniem słów
Znana starszym pokoleniom zabawa słowna, polegająca za odtworzeniu sekwencji słów i dodawanie jest kolejnego. Jeśli ćwiczycie w wersji rodzic + dziecko, będzie to zabawa naprzemienna. Jeśli w większym gronie, należy uważnie uważnie śledzić i zapamiętywać informacje dodawane przez kolejnych uczestników.
Przykład: „Dzisiaj w zoo widziałem małpę, konia, sowę i…. kangura!”. Pamiętaj, że zamiast wycieczki do zoo, możecie zabawić się w zakupy („Dzisiaj w sklepie kupiłem…”), zamawianie pizzy („Poproszę pizzę z pieczarkami, szynką, papryką i…”) lub opowiadanie o lodach („W lodziarni były lody malinowe, cytrynowe, truskawkowe, miętowe i…”). Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!



Dzieci i Rodzice!! :-)

Porady logopedy
Kilka ważnych informacji dla Rodziców dotyczących rozwoju mowy:

O prawidłowym rozwoju mowy dziecka: https://www.youtube.com/watch?v=Mid21Pokxl4 

Kiedy do logopedy? (co powinno zaniepokoić rodzica?)
https://www.youtube.com/watch?v=K76Fa7Z02SY



Jestem przekonana, że pamiętacie o systematycznych ćwiczeniach.
Oto kolejna porcja materiału ćwiczeniowego dla Was na bieżący tydzień.
Pierwszy link zawiera karty ćwiczeń z głoskami „s, z, c, dz” a także „r”.
Drugi – to dalsze ćwiczenia usprawniające buzię i język, a także materiał z głoskami „sz, ż, cz, dż”. Pamiętajcie, że usprawnianie narządów mowy przygotowuje nie tylko do prawidłowej wymowy wymienionych wyżej głosek, ale także do innych, których niektórzy z Was muszą się nauczyć (np. „k,g”, „t, d”, „ś, ź, ć, dź i innych..)
Zapraszam do ćwiczeń.

https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyx
https://www.youtube.com/watch?v=u4BioN1lqJ



Rodzice i dzieci!

Linki do ćwiczeń logopedycznych:

dla dzieci, które utrwalają głoskę „sz” https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo  

dla dzieci, które utrwalają głoskę „cz” https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w 

dla dzieci, które utrwalają głoskę „ż” https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA 


Poniżej propozycje ćwiczeń logopedycznych do wykonywania w domu.

Znajdziecie tu ćwiczenia usprawniające aparat mowy (czyli m.in. buzię i język) oraz ćwiczenia oddechowe przeznaczone dla wszystkich dzieci, niezależnie od rodzaju wady wymowy. Pamiętajcie jednak, że ćwiczenia artykulacyjne znajdujące się w Waszych zeszytach są przeznaczone specjalnie dla Was, „dopasowane” do Waszych potrzeb. Utrwalajcie więc jak najczęściej prawidłową wymowę konkretnych głosek, aby można było zauważyć i usłyszeć poprawę!!

ćwiczenia buzi i języka: https://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwko  od minuty 4'30 i dalej 

ciekawe pomysły: https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q


WARTO WIEDZIEĆ – informacje dla dzieci biorących udział w zajęciach logopedycznych
Skuteczność i czas trwania terapii logopedycznej zależą od: rodzaju wady wymowy, wyjściowej sprawności aparatu artykulacyjnego, współpracy: logopeda-rodzice-dziecko, regularności uczęszczania na zajęcia logopedyczne. Warunkiem koniecznym uzyskania efektu terapeutycznego są rzetelne, bezwzględnie codzienne 20 minutowe (10-15 do 30 minut w zależności od problemu) ćwiczenia rodziców z dzieckiem w domu. Ćwiczenia te pozwalają wypracować nowe prawidłowe automatyzacje ruchów artykulacyjnych poprzez dokonanie zmian zarówno w mózgu dziecka jak i obwodzie tj. jego aparacie mowy. Dla przykładu, aby mogła powstać pełna automatyzacja wymowy słowa "szafa" musi ono zostać powtórzone poprawnie w różnych kontekstach dziesiątki, czasami setki razy. Każda rehabilitacja jest niestety ciężką pracą. Choć wady wymowy można skorygować w każdym wieku, po 13/14 roku życia, kiedy to ma miejsce "zesztywnienie" ruchów mownych, proces ten jest dla dziecka o wiele trudniejszy.
Etapy terapii logopedycznej to następujące po sobie w ściśle ustalonej kolejności etapy pracy zmierzające do uzyskania prawidłowej artykulacji głoski oraz jej utrwalenia i automatyzacji.

Korekcja zaburzeń artykulacyjnych przebiega w następujących etapach:
I etap wstępny
II etap przygotowawczy
III etap właściwej pracy korekcyjnej, który dzieli się na:
- wywołanie głoski
- utrwalanie i automatyzację artykulacji głoski.

I. Etap wstępny następuje po ustaleniu diagnozy i zorientowaniu się w możliwościach dziecka. Dotyczy on wyboru właściwej metody korekcji i ustalenia ogólnych zasad postępowania korekcyjnego.

II. Etap przygotowawczy stanowi zespół czynności przygotowujących dziecko z zaburzeniami artykulacyjnymi do etapu właściwej pracy korekcyjnej. Na tym etapie przeprowadza się ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia słuchowe, przede wszystkim jednak ćwiczenia słuchu fonemowego (dziecko musi nauczyć się różnicować nową głoskę z głoską nieprawidłowo artykułowaną) oraz ćwiczenia usprawniające narządy mowy. Ćwiczenia te stosuje się wybiórczo, usprawniając tylko to, co jest zaburzone i co najbardziej pomoże w uzyskaniu prawidłowej artykulacji danej głoski.

III. Kolejny etap w korekcji zaburzeń artykulacyjnych to wywołanie prawidłowej wymowy głoski
Etap utrwalania to czynności zmierzające do uzyskania trwałego zapamiętania ruchów artykulacyjnych charakterystycznych dla danej głoski. Etap ten dzieli się na:
- utrwalanie głoski w izolacji
- utrwalanie głoski w sylabach
- utrwalanie głoski w słowach
- utrwalanie głoski w wyrażeniach
- utrwalanie głoski w zdaniach
- utrwalanie głoski w krótkich tekstach oraz w różnorodnym materiale
językowym.
Etap automatyzacji ruchów narządów mownych stanowi ostatni etap pracy korekcyjnej przy usuwaniu zaburzeń artykulacyjnych. Chodzi o to, aby dziecko bez udziału świadomej kontroli wymawiało prawidłowo ćwiczone głoski. Ten etap terapii polega na ćwiczeniu artykulacji głoski w mowie spontanicznej.
Stosuje się tu następującą kolejność ćwiczeń:
- samodzielne opowiadanie treści obrazka, na którym znajduje się wiele przedmiotów, sytuacji itp. zawierających w swej nazwie ćwiczoną głoskę,
- opowiadanie historyjek, składających się z kilku obrazków powiązanych ze sobą treściowo, w których występują, przedmioty o nazwach zawierających ćwiczoną głoskę,
- swobodne zabawy, rozmowy.



Porady dla rodziców

STYMULOWANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA
Mów do dziecka wolno, prostymi wyrażeniami i prostymi zdaniami.
Mówiąc patrz na dziecko - ma ono wówczas możliwość zaobserwować jak pracują nasze narządy artykulacyjne, przede wszystkim język i wargi.
Moduluj głos - ten sposób dziecko uczy się akcentu, melodii, rytmu mowy.
Czytaj i opowiadaj dziecku bajki.
Wprowadzaj zabawy tematyczne np.: w sklep.
Nie naśladuj mowy pieszczotliwej, którą posługuje się dziecko.
Odpowiadaj na wszystkie pytania, które dziecko zadaje to wzbogaca jego słownictwo. Zachęcaj dziecko aby pytało o znaczenie słów, których nie rozumie.
Zawsze mów do dziecka prawidłowo, nawet jeśli mówi „safa” to Ty mów „szafa”, dostarczasz dziecku prawidłowego wzorca wymowy.
Dbaj o rozwój ruchowy dziecka np.: naucz dziecko jeździć na rowerze. Rozwijaj różnorodne zainteresowania dziecka.
Rozmawiaj z dzieckiem o jego i swoich przeżyciach i uczuciach.
Dużo czasu spędzaj na zabawie z dzieckiem.
Kontroluj oglądanie telewizji przez dziecko. Wybieraj wartościowe programy telewizyjne oraz komputerowe.



Dla rodziców:
Ćwiczenia wspomagające pracę logopedy (ortofoniczne) mają na celu doskonalenie i usprawnianie wymowy, prawidłowe jej kształtowanie oraz zapobieganie powstawaniu zaburzeń artykulacyjnych. Warunkiem prawidłowego mówienia jest przede wszystkim sprawne działanie narządów mowy i właściwe posługiwanie się oddechem.

Ćwiczenia ortofoniczne stanowią podstawę dla logopedycznych ćwiczeń korekcyjnych.
Krótka charakterystyka ćwiczeń.
Ćwiczenia oddechowe mają na celu zwiększenie pojemności płuc, naukę ekonomicznego zużywania powietrza w trakcie mówienia, nauczenie różnicowania faz oddechowych (wdech szybki i głęboki, wydech powolny i długi). Innym celem ćwiczeń oddechowych jest ich działanie uspokajające, profilaktyka niepłynności mowy (jąkania). Dzieci często mają trudności z oddychaniem podczas recytacji wierszy (recytowanie odbywa się zarówno na wdechu, jak i na wydechu). Ćwiczenia powinny być przeprowadzane w formie zabawy, w dobrze wywietrzonych pomieszczeniach lub przy otwartym oknie. Istotne jest również to, żeby przed wykonywaniem tych ćwiczeń dzieci miały drożny nos.
Ćwiczenia fonacyjne (oddechowo-fonacyjne) - mają na celu ustawianie prawidłowej emisji głosu, dziecko ma nauczyć się właściwego posługiwania się głosem. Prowadzenie ćwiczeń fonacyjnych pozwala na zlikwidowanie u dzieci głosów zbyt piskliwych, krzykliwych, zniesienie napięcia mięśni krtani i gardła.

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i ułożenia poszczególnych narządów mowy. Do ćwiczeń narządów mowy zaliczamy: ćwiczenia żuchwy, języka, warg oraz podniebienia miękkiego.


Ćwiczenia słuchowe rozwijają percepcję słuchową. Ćwiczenia słuchu fizycznego pozwalają nam rozumieć świat dźwięków; identyfikować określone fale dźwiękowe niezwiązane z mową. Ćwiczenia słuchu fonemowego wiążą się ściśle z mową, obejmują rozpoznawanie, różnicowanie głosek. Prawidłowo rozwinięty słuch fonemowy jest warunkiem prawidłowej wymowy, jak również stanowi bazę do nauki czytania i pisania.

Ćwiczenia logorytmiczne – są to ćwiczenia słowno-ruchowe, których składnikiem wiodącym jest rytm. Ćwiczenia logorytmiczne kształcą ruchy całego ciała, rozwijają poczucie rytmu umożliwiającego prawidłowe stosowanie prozodii mowy, tj. melodii, akcentu, rytmu. Ćwiczenia logorytmiczne są szczególnie polecane dla dzieci, które mają trudności w sprawnym poruszaniu się czy w orientacji przestrzennej, dla dzieci nieśmiałych, jak również nadruchliwych, z nadmiernym napięciem mięśniowym.

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – wdrażają do prawidłowego artykułowania dźwięków. Często wykorzystuje się je w pracy z dziećmi z opóźnieniem rozwoju mowy, które z trudem posługują się mową artykułowaną. Zawierają w sobie elementy ćwiczeń usprawniających, słuchowych, artykulacyjnych.

Ćwiczenia artykulacyjne – ich zadaniem jest doskonalenie poprawnej artykulacji głosek. Ćwiczenia artykulacyjne związane są już bardzo ściśle z procesem mówienia i dzielą się na ćwiczenia:
w wywoływaniu głosek prawidłowych (korekcja głosek nieprawidłowych – to zadanie logopedy)
utrwalające prawidłową wymowę (z osobą dorosłą w domu, pod kierunkiem logopedy)
i automatyzujące artykulację głosek (z pomocą osoby dorosłej
w domu)

Zapraszamy do kontaktu

Publiczne Przedszkole nr 17
im. Ciuchcia
ul. 3-go Maja 17
63-400 Ostrów Wielkopolski
tel.: 62 591 53 54
e-mail: przedszkole_nr17@wp.pl
Formularz kontaktowy